Behøver hunden din tannregulering? - A-Vet Smådyrklinikk

Behøver hunden din tannregulering?

Nærbilde av tennene til en husky
Husk røntgen av tennene til hund og katt!
februar 10, 2021
Kloklipp på cockapoo
Behøver hunden beroligende før kloklipp?
mars 7, 2022
Vis alle
Cockapoo Leo trenger tannregulering

Det er ikke bare vi tobeinte som kan oppleve problemer med tannstillingen – også hunder kan dra nytte av tannregulering hvis tennene står feil.

Våre firbeinte venner får derimot ikke tannregulering av kosmetiske årsaker. Bittfeil er et utbredt problem hos mange hunder, og en av de vanligste feilene vi ser er hjørnetenner som vokser feil i underkjeven.

Hvis hjørnetennene står feil, kan de i verste fall gnage hull i ganen eller i andre tenner. Det kan medføre både hyppige infeksjoner og store smerter for hunden, hvis tilstanden ikke blir rettet opp.

Når bør hunden min få tannregulering?

Hunder feller tenner ved 4 til 7 måneders alder. I denne perioden er det viktig at tennene vokser riktig: Melketenner som går opp i overkjeven, er negativt fordi det kan bli førende for de blivende tennene.

Regulering på tennene bør skje tidlig i hundens liv for å sikre raske og effektive behandlingsresultater. Lurer du på om hunden din behøver regulering?  Vi tilbyr henvisning til dyretannklinikken på Sem i Oslo. Ta kontakt for å bestille din time.

Ta vare på tennene – bestill gratis tannsjekk!

Har hunden din nettopp fått tannregulering? Da må du huske å ta godt vare på hundens munnhygiene. Tannpuss er obligatorisk i hverdagen – også for våre firbeinte venner. Så lenge reguleringen er på, bør tennene pusses 1-2 ganger daglig for å sikre optimal tannhelse.

Visste du forresten at A-vet tilbyr gratis tannsjekk hele året? Bestill din tannsjekk her eller ring oss på 33 13 98 40.

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /www/avet/www.a-vet.no/webroot/wp-content/themes/a-vet/includes/content-single.php on line 259
A-Vet Smådyrklinikk