Øyelidelser hos Shih tzu

Shih Tzu er en kjempesøt liten hunderase som bedårer alle med sine mørke øyne og beskjedne størrelse. Disse hundene har en helt spesiell sjarm som gjør dem uimotståelige for mange hundeelskere. Dessverre er det også noen helsemessige bekymringer knyttet til Shih Tzu, spesielt når det gjelder deres øyehelse.

Shih Tzu-rasen er kjent for å være disponert for en rekke øyelidelser som kan føre til kronisk irritasjon og smerte. Dette skyldes delvis deres unike anatomiske egenskaper. Shih Tzu er en ekstrem brachycephal rase, noe som betyr at de har en forkortet overkjeve og nese. Dette fører til at de har en grunn øyehule med ofte prominente øyne.

Forebyggelse

Det er viktig for eiere av Shih Tzu å være oppmerksomme på potensielle øyeproblemer og å ta nødvendige forholdsregler. Regelmessige øyeundersøkelser hos veterinæren er viktig for å oppdage og behandle eventuelle problemer tidlig. Selv om Shih Tzu kan være mer utsatt for øyelidelser, betyr det ikke at alle hunder av denne rasen vil utvikle problemer. Riktig omsorg og oppfølging kan bidra til å redusere risikoen og sikre at Shih Tzu forblir glade, sunne og komfortable. Med riktig oppmerksomhet og veterinærpleie kan disse søte små hundene fortsette å fortrylle oss med sine vakre, mørke øyne i mange år fremover.

Brachycephale raser inkluderer:

• Mops
  • Engelsk Bulldog
  • Boxer
  • Pekingeser
  • Fransk Bulldog
  • Lhasa Apso
  • Shih Tzu
  • Boston terrier
  • Perserkatt

Shih Tzu er disponert for mange øyelidelser

På grunn av det ekstremt korte hodet /snuten og de konsekvensene det fører til anatomisk, er Shih Tzuene og de andre brachycephale-hundene disponert for mange øyelidelser som kan føre til kronisk irritasjon og smerte. Brachycephal okulært syndrom sees hos alle brachycephale raser.

De kan ofte ha en kombinasjon av ulike lesjoner i øynene som:

• Utstående øyne (Exoplthalmos)
  • For lange øyelokk (Macropalpebrae)
  • Redusert evne til å lukke øyet helt (Lagophtalmos)
  • Inrullet nedre øyelokk (Medial entropion)
  • Hår fra nesefolden legger seg på cornea (Nesefold trichiasis)
  • Feilstilte øyehår (Distichiasis)
  • Lav tåreproduksjon og eller dårlig tårekvalitet
  • Pigmentøs betennelse i hornhinnen (Keratitt)
  • Langtids irritasjon av hornhinnen (Keratopathy)
  • For stramt øyelokksligament
  • Rennende øyne

(Maggs et al 2008)

Unngå rennende øyne

Ekstreme brachycephale hunderaser som Shih Tzu er også sårbare for skader på øyeeplet ved normal aktivitet samt prolaps av øyeeplet som følge av at øyet ligger grunt (Mould 1993, Bedford and Jones 2001). Dessverre er erfaringen at enkelte eiere la hunden gå med irriterte, rennende øyne over lang tid uten å oppsøke veterinær fordi de tror og har hørt av andre at de normalt har rennende øyne. Og når hunden til slutt viser uttalte symptomer på smerte, kan det være for sent med medikamentell behandling.

Uten behandling av de ulike lidelsene som fører til brachycephalt okulært syndrom, vil vi kunne få irritasjon av cornea og omliggende vev og det vil forårsake konstant diskomfort, smerte og i enkelte tilfelle blindhet. Langtids-irritasjon på hornhinnen forårsaker sår (ulcerasjoner) med uttalt smerte, (Renwick 1996), arrdannelser, pigmentering og blindhet. Enkelte ganger kan øyet rupturere.

Oppsøk veterinær hyppig

Kirurgisk behandling kan hjelpe. De siste årene er det utviklet en spesiell operasjonsmetode for hunder med utstående øyne som følge av stramme ligament -metodikken har gitt gode resultater. Ellers er det viktig å fjerne feilstilte øyehår som irriterer, eller forminske en nesefold dersom den fører til kronisk irritasjon på øynene. Til tross for kirurgisk inngrep vil nok mange Shih Tzuer allikevel behøve å gå på hyppige besøk hos veterinær for lokalbehandling av øynene. Andre arvelige øyelidelser på Shih Tzu er PRA- progressiv retinal dystrofi, katarakt- fortetninger i linsen og vitreus degenerasjon. Disse øyelidelsene kan oppdages ved øyelysing.

Flere blogginnlegg

Elisabeth er veterinær og autorisert øyelyser med spesialisering innen øyekirurgi, samt videreutdanning innen indremedisin, generell kirurgi, oral kirurgi og ultralyd fra European School for Advanced Veterinary Studies i Toulouse.