En trygg jul med kjæledyr - A-Vet Smådyrklinikk

En trygg jul med kjæledyr

Har katten drukket frostvæske eller spylevæske? det er giftig!
Frostvæske-forgiftning hos hund og katt
november 27, 2018
A- Vet – en sertifisert dyreklinikk
januar 31, 2019
Vis alle
hund og julemat og julegaver farlig

En harmonisk og fin jul for både to- og firbente er den fineste julegaven man kan gi seg selv. Men julen er fylt med mange farer. Den eneste måten du kan unngå dem på er å vite om dem på forhånd, så her får du en liten innføring.

Rester av julemat er farlig for dyrene

– Ribbe, inneholder mye fett – kan forårsake bukspyttkjertelbetennelse hos hund
– Pinnekjøtt, har høyt saltinnhold – kan gi alvorlige forgiftningssymptomer
– Torsk, farlig hvis dyret får i seg ben som kan skade tarm, magesekk eller spiserør
– Kalkun – benrester fra fugl kan være svært skadelig for mage – og tarmsystemet
– Pass på at dine gjester også er klar over at de ikke får gi matrester fra selskapet til din hund!

Sjokolade, nøtter og rosiner

sjokolade og godteri er farlig for hund

La ikke julegodt stå fremme slik at en hund kan få tak i det. Sjokolade inneholder teobromin, som er giftig for hunder. Mørk sjokolade inneholder mer teobromin. Forsøk å finne ut hvor mye hunden din har fått i seg ved evt inntak. Kontakt veterinær snarest. Symptomer på forgiftning er oppkast, uro/hyperaktivitet og hyppig respirasjon. I verste fall kramper og koma.

Juleblomster som svibel, julerose, amaryllis og azalea

De fleste giftige planter gir symptomer som oppkast, diare og kvalme. Ved større inntak kan det gi skjelvinger og kramper. Pass på plasseringen av eventuelle giftige blomster du har hjemme, eller kjøp alternativer som er trygge for dyr.

Elektrisk julepynt – elektriske brannskader

Julen er en mørk årstid og både levende og elektriske lys er hyppig brukt i våre hjem. Plasser stearinlys utenfor rekkevidde og sikre at ikke dyr kan få tilgang til elektriske ledninger. Særlig valper og yngre hunder kan være fristet til å gnage på elektriske ledninger. Det kan forårsake stygge brannskader i munnen og ikke minst skader på indre organ.

Ikke la hunden leke med gavebånd

gavebånd må ikke hunden eller katten spise

Ved inntak kan de knyte igjen tarmer og lage skjærende skader. Har du en nysgjerrig hund i hus bør du følge nøye med og ikke la gaver stå fremme.

Juletrepynt som kan knuses

juletrepynt hund

Pynt som glasskuler kan lett knuses og gi stygge kuttskader i poter. Bruk oppheng som sitter godt på treet og plasser glasspynten høyt opp på treet.

Med ønske om en fredelig jul!

Silje Bergsvand
Silje er utdannet ved Universitetet i Warszawa, og har vært veterinær hos A-Vet Smådyrklinikk siden 2014. Hun spesialiserer seg innen kardiologi og reproduksjon, og trives veldig godt med indremedisin.