Flåtten er en parasitt som lever av blodet til sine vertsdyr, og når den er aktiv, sitter den gjerne på et gresstrå og venter tålmodig på at et passende pattedyr skal passere. Dessverre er våre firbeinte venner, hunder og katter, spesielt utsatt for flåttbitt på grunn av deres hyppige ferdsel utenfor de opptråkkede stiene.

Flått finnes over hele verden, og forskere har hittil identifisert mer enn 900 ulike arter. Disse mange flåttartene har forskjellig geografisk utbredelse, men i Norge er det særlig én art som er viktig å være oppmerksom på – skogflåtten (Ixodes ricinus). Denne flåtten har også flere andre navn, som hanntikk, skaubjønn eller tege.

Det som gjør skogflåtten spesielt problematisk, er dens evne til å bære med seg en rekke bakterier og virus som kan overføres til både dyr og mennesker. Når flåtten suger blod, kan den på den måten overføre smittestoffer til sitt vertsdyr. Én av de mest kjente og alvorlige sykdommene som kan overføres via flåttbitt er Lyme borreliose. Dette er en sykdom som kan ha alvorlige konsekvenser for dyr som blir smittet, og symptomer som utslett, feber, tretthet og leddsmerter kan oppstå.

Det er derfor viktig å være oppmerksom på flåttbitt symptomer og ta nødvendige forholdsregler for å unngå smitte. Etter utendørsaktiviteter er det viktig å inspisere kroppen til hunden eller katten grundig for flått, spesielt i områder som er vanskelig å se, som hodebunn, ører og lyske. Hvis man oppdager en flått, bør den fjernes så snart som mulig ved hjelp av en pinsett eller flåttfjerner for å redusere risikoen for smitteoverføring.

Ved mistanke om flåttbitt eller symptomer etter et flåttbitt, som for eksempel feber, utslett eller generell sykdomsfølelse, er det viktig å oppsøke veterinær for råd og eventuell behandling. Med riktig oppmerksomhet og tiltak kan man redusere risikoen for flåttbittsykdommer og beskytte sine kjæledyr.

Hvilke flåttbårne sykdommer kan hund og katt få?

Den vanligste er Borrelia-bakterien, som forårsaker Lyme borreliose (LB). Flåtten kan også være infisert med andre smittestoff som kan gi sykdommene babesiose (”blodpiss”), anaplasmose (“sjodogg”) og flåttbåren encefalitt (TBE). En rekke faktorer, deriblant økt forekomst av rådyr, gjengroing av vegetasjon og klimaendringer, har ført til at mengden flått har økt i løpet av de siste tiårene. Det er også indikasjoner på at flåtten etablerer seg på nye steder i landet. Dette har medført en økning i antall sykdomstilfeller, både av LB og av andre flåttbårne sykdommer.

Flått på gresstrå. Flåttbitt

Fjern flåtten raskt

Svært få flåttbitt resulterer i sykdom, men både hunder og katter som blir bitt av flått kan bli smittet med en flåttbåren sykdom. Jo raskere en flått som har bitt seg fast i dyret fjernes, jo mindre er risikoen for smitteoverføring fra flåtten.

Hos menneske gir 1- 2 av 100 flåttbitt sykdom. Ca 10 % av hunder med flåttbitt kan utvikle sykdom. Jo flere flåttbitt de får, jo større blir risikoen. Hos oss har vi erfart at gårdshunder uten beskyttelse har størst risiko for utvikling av flåttbårne sykdommer. En undersøkelse viste at en hund med ca 150 flåttbitt utviklet sykdom i 75 % av tilfellene.

Forebyggende flåttmiddel til hund og katt

Her i Vestfold har vi dessverre mye flått, derfor anbefaler vi at du benytter deg av forebyggende flåttmiddel til hund og katt. Selv om du benytter deg av flåttmiddel, er det viktig at du sjekker dyret ditt for flått ofte – da har du nemlig en god sjanse til å fjerne flåtten før den har fått tid til å feste seg. Forebyggende flåttmiddel til hund fås reseptfritt på apoteket. Du behøver resept fra veterinær for alle typer forebyggende flåttmiddel til katt.

Forebyggende vaksine mot Borreliose

Vi anbefaler våre kunder å ta Borreliavaksinen. Borreliose er en alvorlig bakteriesykdom som overføres med skogflått-bitt. Borrelia kan utvikle seg til Lyme disease, som kan gi leddbetennelse, muskelsmerter, feber og nedsatt spiselyst. I kroniske tilfeller kan hud, hjertet, nyrer og nervesystemet affiseres. Pasienter som kommer for sent inn til behandling kan oppleve organsvikt.

Symptomer på flåttbitt

Det finnes flere ulike flåttbitt symptomer. Leddbettennelse, feber, tretthet, nedsatt prestasjonsevne er de vanligste symptomene hos hund.

Det kan komme en hard klump etter flåttbitt, samt et lite sår. Det hende behandling av såret er nødvendig dersom det har kommet på et ømfintlig område som for eksempel rundt øyet. Behandlingen vil korte heling prosessen og lindre kløe som kan skape irritasjon.

Når bør du kontakte veterinær?

• Dersom du ønsker forebyggende flåttmidler til hund eller katt
  • Dersom du ønsker å vaksinere hunden din mot borreliose
  • Dersom du mistenker flåttbåren sykdom hos hund eller katt