Heteslag hos dyr - gjenkjenn symptomene før det er for sent! - A-Vet Smådyrklinikk

Heteslag hos dyr – gjenkjenn symptomene før det er for sent!

flått på katt
Flåtten er her – bor du i Vestfold er du særlig utsatt!
mai 14, 2019
Hvordan takle sommerfarer for din hund eller katt?
august 6, 2019
Vis alle
Oppdage heteslag hos hund - liste med symptomer

Sommeren er straks her og i den forbindelse vil vi minne om å tenke på dyrenes sikkerhet i varmen.

Dyr blir kan raskt overopphetet og enkelte raser er særlig utsatt. Mops, bulldog, shihtzu og andre raser med korte snuter er blant dem man skal passe ekstra godt på i varmen. Hunder har ikke svettekjertler på kroppen slik som oss mennesker, bortsett fra noe under potene. Disse svettekjertlene fungerer dårlig til å bli kvitt varme.

Hunder peser for å kjøle seg ned i form av såkalt dødrom. Luft passerer luftveiene, men det skjer ingen gassutveksling. Andre risikofaktorer er blant annet overvekt, mye pels og hjertesykdom.

Dersom man skal drive med høy aktivitet anbefales det å gjøre dette på morgenen eller kveld og ikke når sola står høyest på himmelen. Ha alltid friskt vann tilgjengelig hele døgnet.

Den største risikofaktoren er uforsiktige eiere. Hunder forlatt i varm bil er den vanligste årsaken til overoppheting og heteslag hos hunder.

Tegn på overoppheting er:

• Voldsom pesing
  • Røde slimhinner
  • Lite respons på innkalling
  • Sikler
  • Oppkast
  • Diaré
  • Feber

Etter hvert som de blir mer overopphetet vil de få heteslag. Da kan dyret kollapse, miste balansen eller miste bevisstheten.

Det viktigste steget i behandlingen av heteslag er å faktisk gjenkjenne det.

Deretter kontakter du eller andre tilstede en veterinær mens dere begynner å kjøle ned dyret, men ikke kjøl ned for raskt!

Start alltid med å fjerne dyret fra den varme sonen, finn skygge og gjerne et område som er ventilert.

Silje Bergsvand
Silje er utdannet ved Universitetet i Warszawa, og har vært veterinær hos A-Vet Smådyrklinikk siden 2014. Hun spesialiserer seg innen kardiologi og reproduksjon, og trives veldig godt med indremedisin.