Nyttig info før jakt med hund - Ernæring, trening og sykdom - A-Vet Blogg

Nyttig info før jakt med hund

hund katt forgiftet symptomer
Høstens forgiftninger hos hund og katt
september 28, 2018
Har katten drukket frostvæske eller spylevæske? det er giftig!
Frostvæske-forgiftning hos hund og katt
november 27, 2018
Vis alle
jakt med hund ernæring og sykdom

Nyttig info før jakt med hund

Jakta er for mange årets høydepunkt. Dermed er det viktig å tilrettelegge for en god opplevelse for både to- og firbente. Her får du matnyttig info du kan ta med deg rett inn i jakta:

For at en hund skal yte best mulig er det selvsagt viktig med en skikkelig opptreningsperiode. Denne typen fysisk aktivitet krever god hjerte – og lungekapasitet, og det kommer ikke over natten. Tren jevnt gjennom hele året og øk mengden frem mot jakt. De siste 2 ukene bør man derimot roe treningen litt ned igjen slik at hunden er fullt restituert og har litt energireserver på lager.

Ernæring før og under jakt

Neste punkt er ernæring. De aller fleste har en forståelse av at hunden trenger mer næring under jakt, men her er det flere fallgruver. Skal man holde seg til vanlig fôr og øke mengde under jakta? Eller kanskje man skal kjøpe et høyenergifôr som man starter å gi første dag man er på jakt? Dette er typiske eksempler som for veldig mange ikke bare vil resultere i en hund med dårlig ytelse, men til og med magetrøbbel. Man kan vinne mye på å velge rett fôr og ikke minst innføre det til optimalt tidspunkt.

Vårt råd er som følgende: Finn et godt høyenergifôr og bruk minst 3 uker på å gradvis innføre dette. På denne måten unngår du fordøyelsesproblemer pga et brått fôrskifte og du får bygd opp et næringsdepot med litt underhudsfett. Uten dette næringsdepotet ville sannsynligvis kroppen måttet hente ekstra energi fra muskelmassen og gi tapt utholdenhet og styrke. Under jakt kan du gi en tredjedel av dagsrasjonen minst 2 timer før fysisk aktivitet og porsjonere ut resten i mindre måltider gjennom dagen. Husk også rikelig med væske!

“Jaktødem” kan være dødelig

En siste ting vi ønsker å belyse er en tilstand kalt jaktødem. Dette er noe vi primært ser hos jakthunder, derfor har den fått den betegnelsen. Det er viktig at alle som drar på jakt har kunnskap om dette slik at de kan gjenkjenne tegnene og vite når de må kontakte veterinær. I verste fall kan det resultere i død om det ikke blir oppdaget tidsnok.

“Ødem” vil si opphopning av væske i lungene. Vi vet ikke sikkert årsaken til at denne tilstanden oppstår, men at det sannsynligvis har med stresshormoner som frigis i forbindelse med jakt, katekolaminer. Disse hormonene påvirker blodårene i kroppen og fører til vasokonstriksjon, en innsnevring av blodårene. Dette resulterer igjen i høyt trykk ikke bare systemisk, men også i lungene. Tenk på hageslangen og hva som skjer med strålen når du holder tommelen delvis for åpningen. Høyt trykk i lungene gjør at den væskeholdige delen av blodet siver ut i lungevevet og resulterer dermed i ødem. Det viktigste er dog ikke å forstå prosessen, men å gjenkjenne tegnene hvis dette skulle skje med din hund eller andre hunder i samme jaktlag.

Symptomer og behandling av Jaktødem

Symptomene kan begynne å vises under eller rett etter jakt. Først og fremst vil du merke at hunden er mer sliten enn normalt. Etter hvert som lungeødemet gradvis forverres vil hunden få pustebesvær, være urolig og kanskje begynne å hoste litt. Normal pustefrekvens ligger på 20-30 pust/min under hvile. Hunder med lungeødem vil ha en pustefrekvens på mellom 40-100/min. Dette vil vedvare i flere timer uten behandling og kan i verste fall resultere i død. Ved slike symptomer bør veterinær kontaktes snarest.
En hund som har fått diagnosen jaktødem vil sannsynligvis få det igjen. Du vil få individuell veiledning av veterinær om veien videre. Skal hunden fortsatt brukes i jakt bør den alltid ha peiler.

GOD JAKT!

Silje Bergsvand
Silje er utdannet ved Universitetet i Warszawa, og har vært veterinær hos A-Vet Smådyrklinikk siden 2014. Hun spesialiserer seg innen kardiologi og reproduksjon, og trives veldig godt med indremedisin.