Flåttmiddel til hund og katt - A-Vet Smådyrklinikk

Flåttmiddel til hund og katt

En flått fjernes fra hundFlåttmiddel til hund og katt

Selv om svært få flåttbitt resulterer i sykdom, kan både hunder og katter som blir bitt av flått bli smittet med en flåttbåren sykdom, slik som borrelia. Jo raskere en flått som har bitt seg fast i dyret fjernes, jo mindre er risikoen for smitteoverføring fra flåtten.

Det finnes ulike forebyggende flåttmiddel til hund og katt som oppholder seg i flåttområder. Selv ved bruk av flåttmiddel er det lurt å sjekke dyret ditt ofte, da er sjansen stor for at du oppdager flåtten allerede før den får festet seg.

Ulike typer forebyggende flåttmidler til hund

Det finnes tre varianter forebyggende flåttmiddel til hund:

• Halsbånd, virker etter 1 uke, og gir effekt i 5-8 måneder (avhenger av produkt). Skal ikke brukes til valper yngre enn 7 uker.
  • Middel som påføres pelsen, full virkning etter 2-3 døgn, og gir effekt i ca. 4 uker. Skal ikke brukes til valper yngre enn 2-8 uker (avhenger av produkt).
  • Tyggetablett, umiddelbar effekt. Effekten varer i 8-12 uker, avhengig av hvilken flåttype.

Det finnes 2  varianter av forebyggende flåttmiddel til katt:

• Middel som påføres pelsen er vanligst til katt. Full virkning etter ca. 2 dager, og gir effekt i 3-5 uker. Skal ikke brukes til kattunger yngre enn 8 uker.
  • Halsbånd, virker innen 2 dager og gir effekt i 8 måneder. Skal ikke brukes til kattunger yngre enn 10 uker.
  • Det er viktig å ikke bruke hundens flåttmiddel på katt, les nøye på pakningen hvilket dyr flåttmidlet er beregnet for

Bestill time hos våre veterinærer her.