Jaktødem - A-Vet Smådyrklinikk

juni 24, 2020
Vis alle

Kan være dødelig

Vi ønsker å belyse en tilstand kalt jaktødem. Dette er noe vi primært ser hos jakthunder, derfor har den fått den betegnelsen. Det er viktig at alle som drar på jakt har kunnskap om dette slik at de kan gjenkjenne tegnene og vite når de må kontakte veterinær. I verste fall kan det resultere i død om det ikke blir oppdaget tidsnok.

Opphoping av veske

“Ødem” vil si opphopning av væske i lungene. Vi vet ikke sikkert årsaken til at denne tilstanden oppstår, men at det sannsynligvis har med stresshormoner som frigis i forbindelse med jakt, katekolaminer. Disse hormonene påvirker blodårene i kroppen og fører til vasokonstriksjon, en innsnevring av blodårene. Dette resulterer igjen i høyt trykk ikke bare systemisk, men også i lungene. Tenk på hageslangen og hva som skjer med strålen når du holder tommelen delvis for åpningen. Høyt trykk i lungene gjør at den væskeholdige delen av blodet siver ut i lungevevet og resulterer dermed i ødem. Det viktigste er dog ikke å forstå prosessen, men å gjenkjenne tegnene hvis dette skulle skje med din hund eller andre hunder i samme jaktlag.

Symptomer og behandling av Jaktødem

Symptomene kan begynne å vises under eller rett etter jakt. Først og fremst vil du merke at hunden er mer sliten enn normalt. Etter hvert som lungeødemet gradvis forverres vil hunden få pustebesvær, være urolig og kanskje begynne å hoste litt. Normal pustefrekvens ligger på 20-30 pust/min under hvile. Hunder med lungeødem vil ha en pustefrekvens på mellom 40-100/min. Dette vil vedvare i flere timer uten behandling og kan i verste fall resultere i død. Ved slike symptomer bør veterinær kontaktes snarest. En hund som har fått diagnosen jaktødem vil sannsynligvis få det igjen. Du vil få individuell veiledning av veterinær om veien videre. Skal hunden fortsatt brukes i jakt bør den alltid ha peiler.

Elisabeth Bjørnestad
Elisabeth er veterinær og innehaver av klinikken. Hun er autorisert øyelyser og har spesialkompetanse innen øyekirurgi. I tillegg har Elisabeth etterutdanning i indremedisin, generell kirurgi, oral kirurgi og ultralyd. Akuttmedisin er et felt Elisabeth brenner ekstra mye for. Hun er også autorisert til å utstede kneleddsattester for Norsk Kennel Klub.